Stowarzyszenie Biuro Porad Obywatelskich we Wrocławiu stara się Państwu pomóc już od ponad 17 lat. Przedstawiamy naszą historię oraz proces rozwoju na przestrzeni lat.
Początkowo BPO funkcjonowało jako jeden z programów realizowanych przez Dolnośląskie Centrum Szkolenia Samorządowego we Wrocławiu (terenowy oddział Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Warszawie).
Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych udostępnił swój lokal mieszczący się wówczas przy ulicy Włodkowica 8 i tam, 15 stycznia 1997 roku rozpoczęliśmy przyjmowanie klientów.
Przyjmowaliśmy klientów w sali DCSzS, najczęściej po południu gdy nie było szkoleń. Jesienią od Gminy Wrocław uzyskaliśmy przydział lokalu po dawnym sklepie komputerowym. Nie posiadaliśmy ani złotówki na remont.
13 listopada 2001 roku zostało zarejestrowane Stowarzyszenie Biuro Porad Obywatelskich jako samodzielna organizacja. Od 1 kwietnia 2005 roku SBPO ma status organizacji pożytku publicznego.
Przez okres około dwóch lat odbywały się w lokalu BPO dyżury Polskiej Akcji Humanitarnej.
Działalność Biura Porad Obywatelskich we Wrocławiu na rzecz rodzin z problemem przemocy.
Niezwykle cennym doświadczeniem dotyczącym problemu przemocy była współpraca (od października 2002 roku do grudnia 2003 roku) z Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej dla Kobiet i Matek z Dziećmi przy ul. Obornickiej 99.
Realizowany przez Stowarzyszenie Biuro Porad Obywatelskich we Wrocławiu program obejmował:
Doświadczenia wynikające z trwającej 15 miesięcy współpracy biura z ośrodkiem dla kobiet-ofiar przemocy i ich dzieci utwierdziły nas w przekonaniu o konieczności wdrożenia jednolitego systemu pomocy obowiązującego we wszystkich jednostkach realizujących takie zadania.
W szczególności powinien dotyczyć:
Prezes Stowarzyszenia Biuro Porad Obywatelskich- Maria Elżbieta Yoka- Dąbrowska
Wiceprezes Stowarzyszenia dr Bogusława Łuków- Turkowska
(współtworzyły standardy funkcjonowania Biur Porad Obywatelskich w Polsce, program szkoleń dla doradców oraz prowadziły szkolenia na rzecz sieci BPO).
Skarbnik Maciej - Wojnar
Członek Zarządu - Alicja Gleń
W BPO są zatrudnieni prawnicy, pełniący funkcje doradców. Udzielają porad przy ul. K. Szajnochy i poza siedzibą biura. Zajmują się również sprawami wymagającymi interwencji.
Osoba pierwszego kontaktu z klientem organizuje i kontroluje bieżącą pracę biura. Prowadzi również sekretariat.
Od września 2010 roku można skorzystać z bezpłatnej konsultacji psychologa i pedagoga. Specjaliści odbywają dyżury wolontariackie.
Wrocławskie BPO jest organizacją działającą w ogólnopolskiej sieci, w której obowiązują jednolite zasady pracy. Korzysta z elektronicznej bazy spraw klientów, która umożliwia monitorowanie ilości i jakości porad. Spełnia tym samym jeden ze standardów warunkujących przynależność do Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie.
Kontrola jakości porad polega na losowym sprawdzaniu przez ZBPO zapisu, podstawy prawnej a także stosowania różnych propozycji rozwiązania problemu.
Celem organizacji jest:
Są one realizowane poprzez:
Podstawowe usługi świadczone przez BPO polegają na:
Oferta skierowana jest w głównej mierze do osób:
Istotą poradnictwa obywatelskiego jest wypracowanie z klientem możliwych sposobów rozwiązania jego problemu i przedstawienie przez doradcę konsekwencji każdego z nich, przy pozostawieniu wyboru osobie zgłaszającej się po poradę.
Taka metoda pracy doradczej nie zdejmuje więc odpowiedzialności za własny los klienta, lecz skłania go do aktywności w rozwiązywaniu swoich problemów i samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących sposobów postępowania w konkretnej sprawie.
Porady udzielane w BPO są:
Biuro Porad Obywatelskich we Wrocławiu jest zrzeszone w Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie i działa zgodnie ze standardami obowiązującymi w sieci BPO, do których należy: